Kalkbrottet i Lenaberg

Lenabergs kalkbrott är en spännande miljö som finns beskriven på Uppsala kommuns webb
Jag fann vägen till sist. Den låg precis där jag ritat in den på kartan. På den rätta vägen gick jag lycklig. Det växer smultron och hallon så att man kan fylla munnen med underbara bär. Vägen slutar vid en vändplats och där tar blåbärsskogen vid. Skön lättgången skogsmark med variation. Kompassen hjälper mig att fortsätta i vägens längsriktning tills det lyser vitt bakom träden. Det är häpnadsväckande. En magnifik stenhög ligger där och jag har gått spikrakt på målet den här gången.
-

1 kommentar:

Unknown sa...

Idag, 8 maj 2023, är stenhögen borta, bara grusplan kvar. Strax innanför finns en 150 meter lång sjö efter att vatten fyllt den tidigare bergtäkten. Ganska mysigt utflyktsmål.