Ny sträckning Ärentuna - Lena

Bild: Backsippa på Ekeby gravfält. Foto KWN

Jag provade en väg mellan Lena och Ärentuna, som är kortare och innebär mindre vandring på landsväg. Jag har ritat in min vandring, med vissa modifikationer i den här google-kartan. Det bästa är att man kan mäta sträckor genom att rita in dem i den här resursen. Jag kommer att pröva den mera i fortsättningen.

Visa Lena - Ärentuna 13 km på en större karta

Lena kyrka (12.47) längs kanten av Vendelån till
60de breddgraden Ekeby gravfält (13.17) och den gamla körvägen till
Ånge (13.35) där jag följde en dikesren upp till åkerholmen halvvägs till Uggelsta och efter 150 meter längs väg 290 kunde jag vika av mot Hjälmstugan och följa körvägar och stigar i vretarnas kanter tills jag nådde skogsvägen från Eken. På detta sätt nådde jag Uggeln (14.35).

Mellan Uggeln och Ärentuna provade jag att gå körvägen söderut över åkrarna från Uggeln mot skogsdungen på andra sidan ån och skogsbilvägen över E4 till Buddbo. Där förvillade jag mig litet, men fick tala med en gårdsägare som visade mig på gamla vägen till Vaxmyra (15.20). Vid Ärentunakorset var jag sedan 15.47, men jag fortsatte ut mot Svista.

Med denna dragning blir vägen trevligt vandringsvänlig nästan hela vägen. Den tog mig tre timmar att gå vilket motsvarar ca 12 km. Jag skulle önska mig en stig i skogskanten mellan Ärentuna och Vaxmyra. Det skulle förkorta sträckan någon kilometer och ta bort nästan all landsvägspromenad.

På kartan ligger Uggelsta vid väg 290 ungefär på mitten av bilden. Min vägg följer inägorna snett nedåt och korsar sedan skogen mot Eken. Förstora kartan så syns nästan vägarna jag gick på!

Inga kommentarer: