Sankt Jakob i Tegelsmora

Bilder: Sankt Jakob, Blomma i muren, foto kwn. Pilgrimer på Jakobsleden Jakobs Brueder-1568, Wikepedia Commons.

Jag firade mässan i Tegelsmora och satte mig långt fram för att kunna kika lite på altarskåpet. Jag fastnade för vandringsstaven i handen på helgonet till höger i översta raden. Den har likheter med runstavar från 15-1600-talet som jag arbetat med på Museum Gustavianum. Därför har jag börjat spana efter vandringsstavar och käppar i kyrkornas bilder. När man ser närmare efter har figuren en hatt med en snäcka på. Det är en framställning av

Sankt Jakob

Apostel, Martyr
Död 44 e.Kr., Jerusalem
Helgedom Katedralen i Santiago de Compostela, Galicien, Spanien
Helgondag 25 juli
Attribut snäckskal, pilgrimsstav (wikipedia)

Jakobsvägen

en av kristenhetens stora pilgrimsleder går från trakten av Lyon i Frankrike till Santiago de Compostela. Se mer i Wikipedia: jakobsvägen

Lägg märke till att Jakobsbröderna på bilden har hattar som liknar den som Sankt Jakobsskulpturen i Tegelsmora bär.

1 kommentar:

Unknown sa...

Visst är det ett något lustigt fenomen att stavgång blivit inne ungefär samtidigt som den moderna pilgrimsrörelsen växt fram...
Hur populär har Jakob varit i Norden och hur pass vanligt var det att pilgrimsfärdas till Santiago de Compostela härifrån?