Pilgrimsvandring 20 - 23 augusti 2009

Pilgrimsvandring mellan Tegelsmora kyrka och Domkyrkan i Uppsala med avslutning i Helga Trefaldighetskyrkan.
Rolf Larsson är vandringsledare och Kurt Nyberg stigfinnare.

# Torsdag 20 augusti: Tegelsmora-Örbyhus-Vendel ca 19 km
(bilskjuts till Tegelsmora ordnas från Örbyhus station 8.45)
Samling vid Tegelsmora kyrka kl 9.00 kyrkvisning och andakt inför avfärd kl 10.00.
Vandring ca 6 km.
11.30 - 13.00 rastar vi vid Örbyhus kyrka äter matsäck tittar på kyrkan och håller andakt.
Vandring 11 km med fikarast.
16.00 ankommer vi till Vendels kyrka där vi äter middag, firar andakt och övernattar.

#Fredag 21 augusti Vendel - Viksta - Tensta - Lena ca 23 km
(Buss i anslutning till Upptåget går till Vendel från Örbyhys stn kl 7.55)
Samling och andakt kl 8.30 inför avfärd kl 9.00. Vandring ca 11 km med fika.
12.30 - 14.00 rastar vi i Viksta, äter matsäck, tittar på kyrkan och håller andakt.
15.30 - 17.00 rastar i Tensta, äter matsäck, tittar på kyrkan och håller andakt.
18.30 ankommer vi till Vattholma, där vi firar andakt i Lena kyrka kl 20.30

#Lördag 22 augusti Lena - Ärentuna - Storvreta ca 20 km
(Lena Kyrka ligger en halvtimmes promenad från Vattholma stn. Med Upptågen som kommer kring halv åtta från norr respektive söder hinner man gott bese kyrkan och delta i avfärdsandakt)
Samling och andakt kl 8.30 inför avfärd kl 9.00. Vandring ca 12 km med fika.
12.30 - 14.00 rastar vi i Ärentuna, äter matsäck, tittar på kyrkan och håller andakt.
16.00 ankommer vi till Storvreta församlingshem där vi övernattar.

#Söndag 23 augusti Storvreta - Gamla Uppsala - Tunaberg - Helga trefaldighet ca 18 km
(Storvreta församlingshem ligger tio minuters promenad från Upptågets station)
Samling och andakt kl 8.30 inför avfärd kl 9.00. Vandring ca 12 km med fika.
12.00 - 13.30 rastar vi i Gamla Uppsala, äter matsäck, tittar på kyrkan och håller andakt.
14.30 - 15.00 rastar i Tunabergskyrkan. 16.00 ankommer vi till Uppsala domkyrka och Helga Trefaldighetskyrkan där vi avslutar vandringen med en mässa.


Väl mött !

2 kommentarer:

Anders i Läby sa...

Vandringen mellan Lena och Ärentuna var en fridfull Upplevelse. Det kändes som om kornboden öppnades för oss alla, även om det regnade. Det eviga förbundet kändes närvarande och jag tänkte på vad Jesaja säger om detta. Vi hade en måltidsgemenskap uppe i skogen vid den lilla tjärnen. Det var skönt! Jag var uppfylld av LOGOS: Ordet som blir kropp: "Verklighetens yttersta Grund, Lag och Väsen. Den Gudomliga kraft som genomsyrar allt levande". Vi vandrade i närhet av Maria och hennes budskap. Fjärran från avund, hyckleri och ondska. Tack Kurt för ledningen på vägen!

Anders i Läby sa...

Den sköna känsla av att slippa avund, hyckleri och ondska som jag kände i skogen under denna vandring var så skön! Vill man läsa mera om att bli utsatt för hycklare så kan man göra det på annan plats i bloggen (http://vandringsland.blogspot.com/2010/01/hycklarna-mitt-i-bland-oss-marias.html).
+++++++++++++++++++++++++
HERREN är min herde,
ingenting skall fattas mig.
Han för mig i vall på gröna ängar,
han låter mig vila vid lugna vatten.
Han ger mig ny kraft
och leder mig på rätta vägar,
sitt namn till ära.
Inte ens i den mörkaste dal
fruktar jag något ont,
ty du är med mig,
din käpp och din STAV gör mig trygg.
Du dukar ett bord för mig
i mina fienders åsyn,
du smörjer mitt huvud med olja
och fyller min bägare till brädden.
Din godhet och nåd skall följa mig
varje dag i mitt liv,
och Herrens hus skall vara mitt hem
så länge jag lever.