En pilgrimsfärd till Björkö-Arholma


Jag ville testa och få igång kroppen inför de kommande vandringarna. Därför valde jag att cykla till pilgrimsvandringen på Björkö Arholma 28 juni. Jag började fredag kväll i Uppsala och stannade till för att se Gamal Uppsalaspelet. Det innebar att jag cyklade i kvällens svalka större delen av vägen. Det är ju ett faktum att vissa dagar kan det kännas för varmt att vara ute på vägarna. Kanske är det något som påverkar rytmen för vandringarna.

På lördagen cyklade jag först till Vendel där jag hade möjligheten att fotografera triumbågens bilder efter renoveringen medan byggnadsställningarna fanns kvar. Därefter följde jag ledens sträckning ned till Viksta där jag rastade invid kyrktornet i skuggan av lindarna. Jag fyllde på vattenflaskan och drack vid Kunsta källa som är klar och fin, med den stensättningen runt. Sedan passerades Lena och vid Ängeby tog jag vägen ut mot kusten. Rasbo kyrka blev rastplats en stund innan jag fortsatte mot Hallsatavik. Hettan gjorde det svårt att cykla och missmodet satte in. Men jag fick lite skugga vid Faringe kyrka och ett dopp i Vällen som svalkade av mig, så att jag hann till Hallstavik innan affärerna stängde kl 21. En liter filmjölk och ett kilo äpplen till vägkost lättade upp och när jag passerade en villa bad jag om vatten och fick en välsignelse på köpet. Innevånarna kände till att det var pilgrimsvandring. De var både kyrkfolk och "vikingar".
Upplivad fortsatte jag mot Häverö kyrka där jag tog rast och kvällsmat så att jag blev mä'tt och glad. Medeltidskyrkan och kvällsljuset inbjöd till fotografering och efteråt räckte energin ända till mörkningen vid 23-tiden. Då fann jag ett nattläger vid stranden, under en bod vid Ortala bruk.

På söndagen hade jag bara ett par mil kvar till Björkö-Arholma kyrka och jag anlände dit med några timmars marginal, eftersom jag ville cykla i morgonsvalkan. Jag tog ett dopp i havet, bytte kläder och fick en efterlängtad kopp kaffe av kyrkvaktmästaren innan det var dags för spelmansmässa. Kyrkan var full och psalmsången frikyrkligt energisk. Mässan var inledningen till dagens vandring med 22 deltagare och följebil som tog upp de som inte orkade gå hela tiden. Vi åt en rejäl lunch på Täbys församlingsgård Karlberg. Över sundet mellan Björkö och Arholma fick några av oss ro i vikingabåten Freia och det var en högtidsstund för mig. Vandringen på Arholma blev mera informell eftersom gruppen delades genom att vi for över på olika båtar. I Arhomla sköna kapell hölls gudstjänst för seglarna som skulle fara över Ålands hav till Fransiskusdagarna i Kökar. Det blev en fin stämning med havets utmaningar som fond och hängiven psalmsång.

Sedan började hemfärden.

Inga kommentarer: