Möte med pilgrimer från öst

En ingivelse gjorde att jag for till Uppsala på lördagen. Jag ville återse Ljusmadonnan i Uppsala domkyrka se mitt blogginlägg . Nu, när min praktiktid går mot sitt slut kändes det som att återanknyta till det som i början  blev en drivkraft för mitt engagemang i leden.

Jag tog tåget 14.15 från Örbyhus för att vara i god tid vid kyrkan. Fenomenet visar sig under någon minut klockan 16, och jag gick upp för trappan mot norra portalen en halvtimme före. Döm om min förvåning, när jag fann en grupp pilgrimer samlade där uppe. Men fina stavar, hatt och mantel, en spännande grupp människor. Jag hörde att de talade svenska. Egendomligt att där inte fanns ett känt ansikte. Men detta var en en vandringsgrupp från vårt östra grannland. Sibbo pilgrimsvandrare höll en avslutande gudstjänst i Uppsala domkyrka 3 juli kl 15.45-16.15.  De avbröt sig en stund för att kunna se solen spela över nordöstra centralpelaren. Sedan gick de tillbaka till koret och avslutade sin gudstjänst med en underbart vackert klingande version av Härlig är jorden. Det kändes som inspiration.

Ännu mera inspirerande var det att finna deras hemsida, där bland annat pilgrimsverksamheten presenteras. Här är rubrikerna:
Vad är pilgrimsvandring?
Maria Magdalena Örtagård
Kungsvägen
Kyrklandskapet

Hemma i Örbyhus har vi våra soppmässor på onsdagkvällarna. Då kan man komma och äta något enkelt. På sommaren en sallad. Vi äter kl 18 och samlas till mässa kl 18.30. Sedan brukar vi fika och prata efteråt och ibland har vi olika arrangemang med körerna, vernissager för utställningar på Konstväggen, någon studiebok etc.. Nu på sommaren är det trädgården som står i centrum. Vi går runt och tittar på vad trädgårdsgruppen håller på med och hur det går för de växter som rotat sig redan. Med inspiration från Sibbos örtagård och kyrklandskapet provade vi att gå en liten pilgrimsstig runt kyrkan. Sedan samtalade vi om hur Kyrkbacken kan vara en plats för rekreation med alla sina fina trädgårdsrum.

Inga kommentarer: