Ljus över Jerusalem



Bättre än så här blir sällan forskningsprocessen. Under uppesittarkvällen beslutar jag mig för att fira jul trots allt och reder mig ett bo i lägenhetens röra.  Sen lagar jag mat, målar lite och skriver rim. Jag börjar tillverka julkort på min nya dator. Arvegods och en gammal hårddisk som jag fått blir finfin arbetsdator med UBUNTU 9.10.

Under tiden börjar bilden klarna för mig. Den 18 december fotograferade jag vintersolståndets ljus i Vendels kyrka. Dessa ljusförhållanden inträffade enligt den medeltida kalendern 10 dagar tidigare den 8 december. Dagen helgades som Marie Avelse, och dagen efter är Annadagen. Insikten att detta är en perfekt samstämmighet mellan bild, kalender och belysning kom som en julklapp till mig. Härmed sänder jag den vidare.

1 kommentar:

marianne sa...

Vilken fantastisk bild med kommentarer som ger djupglädje. Tack och fortsatt god helg till Dig Kurt och alla pilgrimsvänner.
Marianne Granat