En stigfinnares berättelse - ny flyer

flyer för utskrift
En stigfinnares berättelse

Ljuset i Uppsala domkyrka lockade mig att cykla mellan Tegelsmora och Sigtuna för att jämföra kyrkor och ruiner. Under ett decennium runt millenieskiftet fann jag tecken på ljusarkitektur i Vendels kyrka, St Olofsruinen i Sigtuna och på vinden i Tensta kyrka bland annat. Jag fotograferade, läste och pratade med antikvarier, hembygdsintresserade och forskare. Maria med barnet visade sig som en ljusprojektion på en pelare just när jag fotograferade i domkyrkan.  Det var som om Mariamodern blinkade åt mig, ty fenomenet varar bara några sekunder. Konstvetaren Anna Nilsén kallade bilden för en "Vadstenamadonna" på grund av dess klassiska form. 2007 blev jag stigfinnare åt några församlingar i Svenska kyrkan. Efter tre år invigdes leden mellan Tegelsmora och Uppsala. Med många människors hjälp hade leden fått en egen symbol, karta och vägvisare på webben. Nästan alla kyrkorna vigdes en gång till Jesu moder, de medeltida pilgrimernas särskilda beskyddare. Så leden fick namnet Marialeden. Det har varit till stor glädje för mig att kunna bidra till arbetet med Ingegerdsleden som passerar min nuvarande arbetsplats vid Gode Herdens kapell i Ulleråker. Arbetet med landskap, kyrkor och vandringsgrupper har gett mig en helt ny känsla av sammanhang. Jag ser mig i dag som en pilgrim i livet och ser tacksamt fram emot varje ny vandringsdag.

Vandringslandet och lederna
Medeltidskyrkorna sträcker sig genom landskapet som pärlband. Många är byggda av gråsten prydda med lysande tegelornament. De vittnar om människors kraft att förverkliga sina visioner tillsammans. Rastplatser mellan Stockholm Sigtuna, Knivsta, Uppsala och Tierp. Många har färdats på vägarna här. År 1019 red Olof Skötkonungs dotter Ingegerd följd av 200 ryttare från Sigtuna till Ulleråker för att förhandla om äktenskap med Olav Haraldsson. Aldrig blev de gifta med varandra, men båda blev kända helgon. Legenden om deras kärlek bygger fortfarande broar mellan Sta Annas Novgorod i öst och St Olavs Nidaros i väst. I Vendels kyrka, på invigningsdagen 1310, vittnade en annan Ingegerd  om att bönen till St Erik räddat hennes son från dödlig sjukdom. Hon gav löftet att gå till Gamla Uppsala varje år med sin son för att be vid helgonets grav. Till Gamla Uppsala gick människor i procession med St Eriks  reliker under hundratals år för att be om god årsväxt och fred. Mellan Gamla Uppsala och domkyrkan finns sedan år 2000 en upptrampad led som kallas Eriksleden. Marialeden i Tiundaland mellan Tegelsmora och Gamla Uppsala invigdes i samband med Vendels kyrkas 700 års jubileum 2010. I år firas invigningen av Ingegerdsleden mellan Stockholm och Uppsala den 4 oktober i Sigtuna lagom till 1000 års jubileet för St Olavs dop som firas i Rouen den 16 oktober.

e-post: kurt@kompetenskarnan.se
mobil: 073 073 46 52
Kompetenskärnan ekonomisk  förening


Inga kommentarer: